Yleensä kun asunnossa ilmenee ongelmia on remontti tarpeen. Remontista voi kuitenkin aiheutua ongelmia jos on liian sinisilmäinen ja luottavainen. Hyvässäkin remontissa voi sattua väärinkäsityksiä. Ihmisillä kun on tapana ajatella samastakin asiasta täysin eri tavalla.
Mitään idioottivarmaa keinoa turvata remontin onnistuminen ei ole olemassa. Asiaa kuitenkin auttaa kirjallinen sopimus. Suullinen sopimus on juridisesti pätevä, mutta kun sukset ovat pahasti ristissä, unohtuu mitä on suullisesti tullut sovituksi.
Remontissa on kolme tärkeää vaihetta suunnittelu, valmistelu ja valvominen.
Suunnittelu
Tarkoitus on tehdä remonttia. Tässäkin asiassa hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Mieti mitä kaikkea remonttiisi kuuluu. Kirjoita paperille lista, mitä kaikkea on tarkoitus remontoida. Voit jo itseksesi miettiä budjettia, millä rahalla homma olisi tarkoitus hoitaa. Muista että remontiin kuuluu monenlaisia kuluja, joita ei ihan heti tule ajatelleeksikaan. Lainaraha on kallista rahaa, mieti myös korkokuluja pankille ja miten pian pystyt realistisesti maksamaan lainan pois.
Kun sävelet alkavat olla omasta puolesta selvät, on aika miettiä kuka remontin tekee. Itsetehtynä säästää työvoimakuluissa, mutta riittääkö aika ja taidot?
Tarpeeksi kun asiaa pohtii vaakakuppi alkaa kallistua ulkopuolisen remonttifirman suuntaan. Mistä sitten tietää mikä firma on hyvä? Periaatteessa ei mistään. Toki tuttavilta, ystäviltä, naapureilta ja kylän miehiltä voi kysellä hyviä tekijöitä. Tässäkin on muistettava että laatu on subjektiivinen käsite, mikä yhden mielestä on hyvää, ei kelpaa toiselle.
Tarjoukset
Tarjous kannattaa kysyä useammalta remonttifirmalta ja sitä ennen on hyvä tarkistaa Kuluttajariitalautakunnasta (Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja) että kyseinen firma ei keiku mustalla listalla. Tässä linkki yhdelle mustalle listalle Musta lista.
Kun pyydät firmoilta tarjouksia kerro että haluat eritellyn hinta-arvion ja mahdollisimman kattavasti. Toki remontissa voi ilmetä ongelmia matkan varrella ja hinta-arvio voi ylittyä (, palaan tähän asiaan vielä myöhemmin). Kerro että haluat hinta-arvion ja erittelyn kirjallisena. Anna määräaika mihin mennessä haluat sitovat tarjoukset. Määräajan jälkeen tulleita tarjouksia ei tarvitse hyväksyä, voi tietenkin tehdä niin jos haluaa. Yleensä määräajan ylitys kertoo firman toimintatavoista jotain negatiivista. Tutki läpi kaikki määräaikaan mennessä tulleet tarjoukset. Vertaile niitä.
Valitse mielestäsi sopivat firmat ja kutsu niiden edustajat yksitellen neuvotteluun. Sovi tapaamisaika, joka sopii sekä sinulle että edustajalle. Kerro että kyseessä on neuvottelu, ei vielä sopimuksen allekirjoitus.
Neuvottelu
Se, että firman edustaja ei tule neuvotteluun ollenkaan kertoo firmasta jo jotain. Voit hylätä tälläisen temppuilijan suoralta kädeltä. Kaikki täsmällisesti neuvotteluun tulleet saavat jo siitä plussaa.
Käy neuvottelussa läpi tarjous, niin että sekä sinä että firman edustaja ymmärrätte asian samalla tavalla. Kysy aina kun sinulle on joku asia epäselvä. Tämä on tärkeää. Epäselvyyksillä on tapana aiheuttaa pahoja ongelmia, jos ne ymmärretään väärin. Kun olette päässeet yksimielisyyteen asioista, ne ovat helpompia myöhemmin.
Käy neuvotteluvaihe läpi kaikkien mielestäsi omaan remonttiisi sopivien firmojen kanssa. Neuvottelussa kannattaa kysyä mahdollisimman paljon mieltä askarruttavia kysymyksiä ja jo hieman miettiä mitä sopimukseen mahdollisesti laitettaisiin.
Tärkeä kysymys: Onko remonttiyritys ennakkoperintärekisterissä? Kun yritys on rekisterissä sillä on Y-tunnus. Tietoja rekisteristä voi hakea tästä linkistä Ennakkoperintärekisteri yrityshaku Jos yritys ei ole rekisterissä, sinä maksat tämän "yrittäjän" sotumaksut ja muut palkanlisät. Voipi käydä edullinen remonttimies turhan kalliiksi.
Kuka hoitaa vakuutukset? Miten kattavasti remonttiyritys on vakuuttanut työntekijänsä ja millainen vastuu heillä on koskien asiakkaan omaisuutta? Myös omasta kotivakuutuksesta on hyvä ottaa selvää, mitä se korvaa remonttivahingon sattuessa? Millainen on omavastuu?
Aikarajoista on myös hyvä puhua. Samoin viivästymisestä ja siitä millainen sopimussakko viivästymisestä seuraa.
Remonttityömaan siivous on keskusteltava myös, kuka siivoaa ja mitä ja koska. Kuka huolehtii purkumateriaalin viemisestä oikeaan paikkaan.
Kuka huolehtii remonttimateriaalin hankinnasta ja kuinka laajasti? Kuka vastaa materiaalivirheistä ja kuka hoitaa reklamoinnin?
Tarkista viimeistään tässä vaiheessa taustat. Pari kolme viimeisintä työmaata on hyvä lähtökohta. Kysy suosituksia ja suosittelijoita.
Mikäli firma on uusi ja töitä ei ole vielä tehty, myös työntekijöiden ammattitaitoa voi kysellä, mistä ovat valmistuneet ja kuinka kauan olleet alalla. Koulutodistuksetkin voi kysyä jos on kyseessä hyvin tuoreet tapaukset.
Sopimus
Neuvottelut on käyty ja on aika miettiä kuka näistä firmoista vaikuuttaa parhaalta hommaan. Mieti neuvottelun kulkua ja sitä kuka edustajista vastasi kysymyksiisi asiallisesti. Soita suosittelijoille ja kuuntele heidän kommenttinsa.
Kun päätät kuka onnellinen remonttiyritys pääsee työmaallesi, kutsu yrityksen edustaja tekemään kirjallinen sopimus kanssasi. Rakennustietokeskuksesta saat valmiita maksullisia sopimuspohjia Pienurakkasopimus, RT 80265 mutta voit toki laatia vapaamuotoisenkin kirjallisen sopimuksen. Monilla suurilla rakennusliikkeillä on omat sopimuksensa.
Kun sopimusta tehdään, lue kaikki, myös se pienellä painettu teksti. Kysy aina kun on epäselvää. Sopimuksen on oltava mahdollisimman kattava. Sopimuksessa eritellään työvaiheet, materiaalit, piirustukset, aikarajat, sopimussakko sekä yksityiskohtainen hintaerittely. Vapaamuotoiseen sopimukseen voitte laittaa myös muita yhdessä sopimianne kohtia.
Sopimus on sitova kun kumpikin osapuoli on allekirjoittanut sen. Kaikki sopimuksen tekoon osallistuneet saavat sopimuksesta omat kappaleensa.
Viimeistään tässä vaiheessa on hyvä kohteliaasti ilmoittaa muille neuvotteluun osallistuneille, että heidän yrityksensä ei nyt tälläkertaa tullut valituksi tähän remonttiin. Näin he pääsevät suunnitelemaan uusia työmaita.
Valmistelu
Siinä vaiheessa kun sopimukseen kirjattu aloituspäivämäärä lähestyy on hyvä omalta kohdaltaan huolehtia naapureiden informoinnista ja muusta järjestelystä, kuten siitä mihin remonttimiehet parkkeeraavat autonsa, minne mahdollinen purkujätelava laitetaan ja missä on remonttimiesten taukotilat ja sovittiinko jotain jostain ruokailusta. Samoin on mietittävä missä säilytetään tulevaa uutta tavaraa ennenkuin se pääty remonttikohteeseen. Tulevan tavaran aikataulut on lyötävä lukkoon, niin että remontin edetessä työmiesten ei tarvitse seisoa tumput suorina odottamassa viivästyneitä lähetyksiä.
Valmisteluvaiheen aikana alkavalla työmaalla voi pistäytyä remonttimies tutustumassa kohteeseen. Jos hän ei ollut neuvotteluissa, häntä on hyvä informoida siitä mitä remontissa on sovittu tehtäväksi.
Valvominen
Kun remontti alkaa, työmaalla voi olla esimies tai muu valvoja, joka suorittaa valvontaa. Viime kädessä lopullisen valvonnan hoitaa remontin tilaaja eli sinä. Hän päättää hyväksyykö vai hylkääkö hän työn. Kaikki vaiheet on hyvä tarkastaa ja kertoa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jos näytää siltä että alkaa mennä pieleen. Kertomisen voi tehdä asiallisesssa hengessä ja tarvittaessa vedota tekemäänne kirjalliseen sopimukseen.
Työn suorittajalle on annettava kohtuullinen aika korjata virheensä. Mikäli asiassa tulee kahnauksia kannattaa ensin ottaa yhteyttä Kuluttajaneuvojaan. Hän toimii välikätenä ehdottaen sopivaa ratkaisua. Mikäli käy niin että ratkaisuun ei päästä tämänkään jälkeen, tehdään kirjallinen valitus Kuluttajariitalautakunnalle. Lautakunta käsittelee valituksen ja sen vastineen ja antaa suosituksen. Tämä on vasta suositus, ei tuomioistuinpäätös.
Asiaan on silti hyvä suhtautua vakavasti, sillä jos päädytään alioikeuteen siellä usein kallistutaan kuluttajariitalautakunnan suosituksen puolelle.
Remontin laajeneminen
Joskus käy niin ikävästi että purettaessa vanhaa ilmenee jotain uutta korjattavaa. Tällä en tarkoita remonttimiesten tahallisesti tai vahingossa rikkomia kohtia. Ne korvaavat kyseiset remonttimiehet tai heidän vakuutuksensa.
Sen sijaan lattian tai seinän takaa voi paljastua ikävä yllätys. Jos näin käy, on aika istua uudelleen neuvottelupöytään. Lisäkorjaukset nimittäin maksavatkin lisää ja kukaan järkevä henkilö ei oleta että ne sisältyvät edellä sovituun kiinteään remonttihintaan. Koska tämä on asia, joka ei ollut tiedossa sopimuksen allekirjoitushetkellä on aika tehdä uusi sopimus. Se kuka tästä asiasta huolehtii riippuu sinusta. Voit tehdä lisäsopimuksen saman remonttiyrityksen kanssa, joka hoitaa tätä remonttia tai ottaa uuden tarjous-neuvottelu-sopimus-kierroksen ja etsiä uuden tekijän.
Palkanmaksu
Palkka maksetaan aina tehdystä työstä. Älä koskaan anna etukäteen rahaa kenellekään, ei edes tarvikehankintoihin. Kun työ on tehty on maksun aika. Sopimus tästä sitoo myös sinua. Mikäli on sovittu osamaksusta, sinun kuuluu maksaa, jos työtä on tehty. Tekemättömästä työstä ei makseta.
Viimeinen erä osamaksusta maksetaan vasta kun työ on täysin valmis. Jos maksat viimeisen erän aikaisemmin hyväksyt sillä keskeneräisen työn.
Mahdollinen viisästymissakko huomioidaan kun työ on tehty. Viivästymissakko lasketaan tehdyn sopimuksen mukaan.
Jos sopimuksessa on kirjattu kiinteä hinta urakalle, se hinta on pitävä. Urakoitsija ottaa tappion omaan piikkiinsä, mikäli hinta-arvio ylittyy.
Kiikerämmäksi asia muodostuu jos urakoitsijalla on tuntitaksa ja mitään kiinteää hintaan sopimukseen ei ole merkitty. Tässä voi soveltaa lauseketta työmies on palkkansa ansainnut eli jos työtä on todella tehty sovitut tunnit, niin niistä saa palkankin. Tässä auttaa tarkka työaikakirjanpito (työajanseurantajärjestelmä), johon on merkitty tehdyt tunnit. Työmaalla on tämän vuosi hyvä olla joku valvomassa koska sinne tullaan ja koska sieltä lähdetään. Tunneista mitä ei ole oikeasti tehty, ei tarvitse maksaa. Tarvittaessa voi olla syytä miettiä mitä kohtuullisesti tehdyssä työajassa on mahdollista saada aikaiseksi. Suosittelen aina että sopimukseen laitetaan jokin kiinteä rahasumma, siltikin vaikka kyseessä olisi tuntitaksa. Tunnit voi helposti laskea, jos urakoitsija arvioi että työhön menee 3 päivää, tunteja tulee silloin 24. Mikäli hän arvioi työaikansa väärin se ei ole sinun murheesi.
Kun kaikki noudattavat tehtyjä sopimuksia säästytään monilta turhilta remonttiongelmilta.
19.12.09
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti