"Against stupidity even the gods battle in vain." Tyhmyyttä vastaan, jopa jumalat taistelevat turhaan.
Puhelinmarkkinointi on asia, joka ärsyttää monia ihmisiä. Erityisesti se ärsyttää silloin kun on monta markkinointikieltoa voimassa ja siltikin markkinointi vain jatkuu.
Onkohan kenellekään siellä lehtitalojen ja puhelinmarkkinointifirmojen päässä tullut mieleen sellaista ajatusta että jos ihminen on kieltänyt puhelinmarkkinoinnin hän ei ehkä halua ostaa mitään puhelimitse markkinoitavaa? Onko ihan uusi ja outo ajatus??? Silloin joka ikinen soitto tälläiselle ihmiselle on täysin turha, koska hän ei osta mitään. Puhelimella soittaminen maksaa, mitä maksaa lehtitalolle tai markkinointifirmalle se että heidän työntekijänsä soittelevat ihmisille, jotka eivät osta mitään? Onko tämä touhu kannattavaa? Ajatelkaapa vähän omilla aivoillanne siellä markkinointipäässä.
Lainsäädäntöä
"Henkilötietolain 30 §:n nojalla rekisteröidyllä on oikeus kieltää rekisterinpitäjää käsittelemästä häntä itseään koskevia tietoja suoramainontaa, etämyyntiä ja muuta suoramarkkinointia sekä markkina- ja mielipidetutkimusta samoin kuin henkilömatrikkelia ja sukututkimusta varten."
"Sähköisen viestinnän tietosuojalain 26 §:n 2 momentti puolestaan antaa henkilölle oikeuden kieltää yksittäiseltä yritykseltä nimenomaan telemarkkinointi eli puhelimitse tapahtuva tarjonta."
"Yrityksen tulee pitää erillistä rekisteriä sille annetuista markkinointikielloista. Yrítyskohtaisiin kieltoihin liittyvä palaute on syytä esittää suoraan kuhunkin yritykseen."
Tämä teksti on Asiakkuusmarkkinointiliiton sivuilta koskien suoramarkkinointikieltoja kuluttajille. Näiden pykälien perusteella pitäisi olla todella helppoa saada puhelinmarkkinointi kuriin. Totuus on kuitenkin toinen.
Markkinointia rajoittavat rekisterit
Ensimmäinen asia minkä puhelinmarkkinointiin kyllästynyt ihminen tekee on liittyminen markkinointia rajoittavaan palveluun. Niitä on sekä maksullisia että maksuttomia. Kielto on yleensä voimassa rajoitetun ajan 1-3 vuotta ja tulee voimaan 1-3 kk:n kuluessa.
Totuus asiasta: Tällä saa karsittua puhelinmarkkinoinnista noin 3-6 kuukaudeksi pois 20%, muuten soittelu jatkuu edelleen täysin samanlaisena. Olen kokeillut kaikki Suomen rekisterit tässä asiassa ja sanon että ei todellakaan toimi.
Mikäli haluaa kokeilla tässä on osoitteita missä voi kieltää osoitteenluovutuksen ja markkinoinnin:
Ajoneuvoliikennerekisteri: http://www.ake.fi/
Väestörekisterikeskus: http://www.vrk.fi/
Asiakkuusmarkkinointiliitto: www.ssml.fi/rajoituspalvelut/kuluttajille
Tietosuojavaltuutettu: http://www.tietosuoja.fi/
Markkinointikieltoja puhelimeen tarjoavat myös:
Elisa 0600 93404
Sonera 0600 13404
ma-pe 8.30 -18.00 (hinta 0,39 €/min + paikallispuhelumaksu)
Yksityisen yrityksen telemarkkinointikielto
Kun puhelimitse markkinoivalle henkilölle mainitsee että soitit juuri puhelimeen, jossa on markkinointikielto, saa yleensä vastauksesi: "En mä voi tehdä asialle mitään." "Ei se mulle kuulu". "Et sä voi tälle mitään." Ilmeisesti näille henkilöille ei ole kerrottu mitään tietosuojalain 26 §:stä ja 2 momentista mitään. Sen perusteella kuluttaja voi kieltää yksittäisiä puhelinmarkkinointia harjoittavia henkilöitä ja heidän yrityksiään soittamasta kyseiseen numeroon. Lisäksi näiden henkilöiden pitäisi pitää rekisteriä siitä mihin numeroon he eivät saa soittaa. Tämän kun heille kertoo, vastaus on "Ei meillä täällä ole mitään rekisteriä." "En mä sun numeroa voi ottaa erikseen mihinkään, mä soitan ihan kaikille samalla lailla." Olisiko aika hieman kouluttaa näitä henkilöitä ottamaan ylös ne numerot, joihin EI SAA SOITTAA!
Toki voi ottaa näiden soittelijoiden nimet ylös ja soittaa ylemmälle taholle kyseiseen firmaan. Siellä yleensä luvataan kauniisti tehdä asialle jotain. Mitä tehdään? Ei mitään, soittelu jatkuu. Onko tälläisen yrityksen johdossakin joku todella tyhmä henkilö, joka ei ymmärrä mitä hallaa he tekevät koko alalle?
Salainen numero
Oikein kun alkaa sappi kiehua, sitä hankkii salaisen numeron. Mitä tapahtuu? Puhelinmarkkinointi senkun jatkuu. Salainen numero, on salainen siksi että sitä ei luovuteta muille. Missä on vuoto? Kuka luovuttaa salaisia numeroita puhelinmarkkinointiin?
Prepaid-liittymä
Kun on jo heittänyt puhelimensa, jossa on se salainen numero jorpakkoon tai upottanut järveen, tarvitsee kuitenkin jonkinlaisen puhelimen, että on tarvittaessa sukulaisten tavoitettavissa ja työpaikankin. Prepaid-liittymä estää puhelinmarkkinointia jonkun verran, mutta ei täysin. Kuka tätäkin numeroa antaa yleiseen jakeluun?
Ainoa tepsivä konsti puhelinmarkkinointiin
Älä hanki minkäänlaista puhelinta tai älä pidä puhelinta ollenkaan päällä, käytä puhelinta vain kun soitat jollekulle. Vihdoinkin rauha.
Saan ehkä viimein koottua sen kirjahyllyn, ilman että joudun vastaamaan 5 minuutin välein puhelimeen.
Ongelmia
Ongelmaksi jää, miten estää markkinointisoittelu työpuhelimeen? Se on nimittäin työajasta pois, kun joutuu 5 minuutin välein torjumaan lehtitilauksia ja muuta hilpetööriä. Työpuhelimeen kun pitää vastata asiakkaiden ja työasioiden hoidon takia. Miten saa sen markkinointi-ihmisen siellä toisessa päässä ymmärtämään että työpuhelin ei ole sitä varten että hän estää toisten työnteon? Onko ainoa keino lyödä luuri kylmästi korvaa?
Olisiko mitenkään mahdollista säätää lakia, joka lopettaa puhelinmarkkinoinnin kokonaan? Jäisi päivästä huomattavasti enemmän aikaa käytettäväksi johonkin rakentavaan ja saisi huomattavasti enemmän töitäkin tehdyksi.
Entä kotirauhan rikkominen? Missä vaiheessa puhelinmarkkinoinnista tulee kotirauhan rikkomista? Riittääkö 12-50 soittoa päivässä, ja niistä 5-6 koskien täysin samaa lehteä, jota en aio tilata koskaan. Enkä ota edes ilmaiseksi. Voiko puhelimyyjille hakea lähestymiskieltoa?
Ymmärrän aivan loistavasti miksi joillain ihmisillä "napsahtaa" päässä tämän asian suhteen ja ryhdytään äärimmäisiin toimiin. En haluaisi sulkea puhelintani lopullisesti, mutta ilmeisesti tämä nykyajan puhelinmarkkinointimafia siihen pakottaa. Olisiko asialle syytä tehdä jotain?
26.12.09
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti