Tuntuuko joskus että asioiden saattaminen loppuun asti tai saaminen valmiiksi ei oikein onnistu? Asiaa pohdittuani olen päätynyt siihen tulokseen että tämä on pitkälti luonnekysymys. Jo aikoinaan Sokrates sanoi "tunne itsesi!" Mitä Sokrateen muuhun filosofiaan tuli, hän korosti sitä että oikea toiminta pohjautuu oikeaan tietoon.
Mitä paremmin tuntee itsensä, oman luonteensa ja tapansa toimia, sen paremmin osaa suhteuttaa tehtävän luonteen itselleen sopivaksi. Ihmisiä voidaan aina jakaa tyyppeihin ja luokitella. Monet työpsykologiaa käsittelevät kirjat ja luonneanalyysit tekevät tämän. Nämä kirjat auttavat itsetuntemuksessa, mutta ne eivät vielä ratkaise sitä, miten asiat saada tehtyä kunnolla ja loppuun asti.
Syitä siihen miksi tehtävä keskeytyy:
-Ei saada aloitetuksi
-Ei huvita, ei vain viitsitä tehdä loppuun tai korjata virheitään
-Ei ole kivaa tai hauskaa
-Tehdään aina samalla tavalla kuin ennenkin, ja ei opita virheistä
-Tehdään aina eri tavalla ja ei muisteta mitä on tehty
-Tieto loppuu, ei tiedetä miten pitäisi toimia tai edetä
-Ei viitsitä ottaa selvää asioista, jos ei tiedetä
-Kyvyt loppuvat, aivojen kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä tai taidot eivät riitä
-Muista henkilöistä johtuvat syyt, yleensä se että he eivät hoida hommiaan, jotta toiset pääsisivät tekemään omansa
-Raaka-aineet tai materiaalit loppuvat tai niitä ei ole saatavilla, eikä ole huolehdittu niiden hankkimisesta ajoissa
-Muut syyt
Kun tehtävä keskeytyy on syytä miettiä: miksi?
Jos syyllinen löytyy omasta itsestä, kuten se useimmiten löytyy, on aika miettiä mitä asialle voi tehdä. Asioita voi aina muuttaa, varsinkin niitä, jotka koskevat omaa itseä. Hyväksy se tosiasia, että sinun tulee muuttaa tapojasi. Mieti miten? Kun suunnitelma on valmis, sitten vain toteutetaan. Pitkätkin matka alkaa sillä ensimmäisellä askeleella.
Aloittaminen
Ei ole mitään väliä mistä aloitat, kunhan vaan ALOITAT. Ja teet sen heti.
Isot projektit
Joiltakin ihmisiltä jää pienet asiat tekemättä, saati sitten isot ja laajat kokonaisuudet. Aluksi on hyvä lähetä liikkeelle aikataulutuksesta ja projektin jakamisesta pienempiin ja hallittaviin kokonaisuuksiin. Älä koskaan tee liian tiukkaa aikataulua, sillä aikatauluilla on tapana pettää. Määrittele aika sen mukaan miten homma on aikaisemmin mennyt. Jos et ole koskaan pysynyt aikataulussa, laske kuinka paljon sinulta on mennyt aikaa niihin aikataulujen ylityksiin ja laadi uusi aikataulu ottaen huomioon myös tämä ylitysaika ja lisää + 20-30% aikaa.
Keskity vain yhteen kokonaisuuteen kerralla ja pyri tekemään se mahdollisimman hyvin valmiiksi laaditussa aikataulussa, sitten siirryt seuraavaan, ennenkuin huomaatkaan homma on valmis. Älä ajattele miten paljon sinulla on työtä tekemättä, keskity vain siihen mitä teet. Jos aikataulu alkaa pettää, älä hätäänny tai hermostu, otat vain seuraavassa projetissa huomioon että aikaa kuluukin huomattavasti enemmän.
Entäpä kun iso projeti on ensimmäinen, eikä sinulla ole mitään kokemusta siitä kuinka kauan asian suorittamiseen menee. Taaskin jaa projekti osakokonaisuuksiin ja mittaa aika, mikä sinulta menee yhden pienen osan suorittamiseen ja kerro se aika sillä miten monta näitä pikkuyksiköitä projektiin kuuluu, saat jonkinlaisen arvio-ajan, lisää tähän arvioaikaan noin 50-100% lisää aikaa. Tämä on ensimmäinen iso projekti ja projekteissa asiat eivät aina suju niinkuin suunnittelee.
Laahaavat projektit/Ikuisuusprojektit
Työt, joka riippuvat kuin kiviriippa perässä. Kun huomaat että projekti ei etene, mieti missä on vika. Korjaa vika. Saata projekti taas etenemisen tilaan. Älä kerää itsellesi laahaavia projekteja, vaan pyri tekemään työt ripeästi ja huolellisesti loppuun määräajassa. Projektin tunnistaa siitä että sillä on alku ja loppu. Yritä tunnistaa koska projekti loppuu. Älä venytä projekteja turhaan, siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä, sidot vaan asiaan energiaasi ja se on muualta pois. Voit jopa estää uusien ja mielenkiintoisempien projektin tulemisen elämääsi, kun laahaat vanhoja liian kauan mukanasi.
Paljon samanaikaisia projekteja, joilla on määräajat
Tätä ei kannata yrittää ensimmäisenä ellei sinulla ole kokemusta jo useimmista aikaisemmista projekteista.
Sanotaan että ihminen pystyy hädintuksin käsittelemään kolmea asiaa yhtäaikaa. Älä siis yritä tehdä samaan aikaan monia asioita, se vain hidastaa aivojesi toimintaa ja et välttämättä saa sitä yhtäkään ajoissa valmiiksi.
Sen sijaan mieti mitä sinun kannattaa tehdä milloinkin. Projekteissa on etenemisvaiheita ja pysähtyneisyysvaiheita. Tästä selvitäkseen täytyy osata limittää nämä vaiheet keskenään ja tehdä silloin kun on etenemisvaihe ja kun pysähtymisvaihe tulee tehdä silloin toista projektia. Joskus tulee tilanteita että kaikissa projekteissa on etenemisvaihe tai kaikissa projekteissa on pysähtyneisyysvaihe. Pyri välttämään tätä tilannetta. Kun kaikissa projekteissa on etenemisvaihe keskity siihen projektiin, joka on lähinnä valmistumista. Kun vapaudut tästä, sinulla on enemmän aikaa muille projekteille. Älä ota uusia projekteja kun entiset ovat kaikki etenemisvaiheessa. Älä ota uusia projekteja kun sinulla on paljon entisiä, vaikka ovatkin pysähtyneisyysvaiheessa. Ei-sana on keksitty, käytä sitä.
Pienet projektit
Jos tuntuu että pienet projektit tuntuvat liian pieniltä ja turhilta ja niitä ei viitsisi edes aloittaa. Mieti sitä että nämä projektit ovat koko ajan mielessä ja pyörivät jaloissa ja estävät etenemisen. Sinulta sitoutuu valtava määrä energiaa tekemättömään työhön, oli se miten pieni juttu hyvänsä. Kun päästään alkuun ja saadaan työ tehdyksi, työ kiittää tekijäänsä ja antaa energiaa seuraaviin projekteihin. Seuraavat sujuvat jo paremmin.
Tappioprojektit
Joskus on syytä tunnustaa että rahkeet eivät vain riitä ja ottaa tappiot niskaansa ja antaa projekti jollekulle toiselle tehtäväksi. Tämä tunnustus on syytä tehdä ajoissa ja sen pitää perustua todelliselle, eikä "musta-tuntuu"-arviolle. Joskus tappioprojekti ei ole oikasti tappioprojekti vaan vain tiedon puutetta. Kun oikea tieto on saatu, projekti etenee taas.
Motivaatio
Mistä saa syyn jatkaa tai yleensä tehdä mitään? Miten motivoida itseään, kun kukaan ei ole motivoimassa? Töissä saattaa olla työnjohtaja, joka kertoo mitä tehdään. Kotona voi olla se terävämpi puolisko, joka kertoo mitä tehdään. Jos ketään ei ole, sinä itse olet se, joka kertoo mitä tehdään.
Kun asia on aikoinaan aloitettu, luultavasti silloin on ollut joku motiivi, miksi se on aloitettu. Yritä muistella tätä alkusyytä ja palata siihen.
Asioiden tekeminen ei ole aina kivaa tai hauskaa, mutta silti ne pitää tehdä. Harvat asiat maailmassa ovat kivoja tai hauskoja aina. Tämän kun oppii mahdollisimman nuorena, selviää huomattavasti helpommalla aikuisena. Toisaalta sellaisistakin asioista voi oppia nauttimaan, joista ei pidä. Tilannetta voi katsoa eri näkökulmasta. Opettele eri näkökulmia.
Motivaatiota voi saada myös siitä että on jo onnistuneesti saattanut jotain muuta päätökseen ja valmiiksi. Tätä onnistumisen tunnetta voi muistella ja siirtää keskeneräiseen työhön.
Sitkeys
Mummoni sanoi aikoinaan että pitää olla sitkeä ja ei saa antaa periksi. "Siitä missä voimat loppuu, mennään sisulla". Yritän olla ajattelematta mistä kaikesta mummoni laittoi minut menemään läpi sisulla...
Aika ajoin voi tulla vaihe, että haluaisi luovuttaa ja heittää leikin sikseen. Sitkeys ja se että jaksaa yrittää saa palkintonsa aina jossain vaiheessa. Viimeistään silloin kun asia on saatettu loppuun ja tehtävä on ohi. "Lopussa kiitos seisoo": oli mummoni tapa sanoa että hyvin tuli homma tehtyä loppuun asti.
Katso myös:
Ajanhallinta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti